A blogolás aranykorát éljük.

Biztosan neked is feltűnt az elmúlt években, hogy a blogolás, mint műfaj aranykorát éli.

Néhány évvel ezelőtt mintegy online naplóként robbant be ez a műfaj. Bárki írhatott a neten bármilyen témában. Jó néhány ingyenes blog platform is megjelent a magyar piacon is. (Pl.: blog.hu, blogstar.hu stb.)

Az internetes fogyasztók kezdték észrevenni, hogy minőségi tartalmakat találhatnak ezeken a blogokon, ezért egyre nagyobb lett az ilyen típusú internetes tartalom látogatottsága.

Aki időben kapcsolt és minőségi tartalmat írt, az akár megélhetést is tudott teremteni magának, a kellően nagy olvasottsággal. Ők lettek az első bloggerek.

A bloggerek után jöttek a vloggerek, youtuber-ek és így tovább.

Az ilyen platformok lényege és szépsége, hogy bárki aki értékes tartalmat gyárt, ki tud tűnni, ismert lehet, saját médiafelületet hozhat létre, saját követőtáborral.

Saját média? Saját csatorna? Követőtábor? Naná, hogy a cégek is felfigyeltek erre a trendre és megjelentek az első üzleti célú blogok.

Ma már rengeteg hazai cég és vállalkozó ontja a céges weboldalára a bejegyzéseit. (Most is egy ilyet olvasol, köszi 🙂 ). Nem véletlenül.

De miért is jó a céges blog írás?

  • SEO szempontból kedvező, mert folyamatosan gyarapodik a weboldalad tartalma, ráadásul az oldaladon eltöltött idő is. Más oldalak hivatkozhatnak a bejegyzéseidre. Ezeket imádja a Google.

  • A tartalommarketing egyik zászlós hajója a blog típusú tartalom.

  • Bizonyítja az olvasóidnak a szakmai felkészültséged. (Vagy pont hogy nem, erről lesz szó lentebb.)

  • Közösséget, követőtábort épít.

  • Bemutatja a vállalkozás hátterét, mindennapjait, személyesebbé teszi azt.

  • Véleményvezér lehetsz, hiszen te írod le valamiről a frankót.

A teljesség igénye nélkül, ezek a legfontosabb előnyök.

Ahol van egy új igény, ott vannak szolgáltatók is…

Tehát megéri és ajánlott céges blogot vezetni, ezt tisztáztuk.

Viszont nem mindenki egy született írózseni. A legtöbben valószínűleg profik a szakmájukban, vállalkozásukban, de az íráshoz, megfogalmazáshoz nem sok kompetenciájuk van.

Az is lehet, hogy lenne is hajlandóságuk és tehetségük az íráshoz, de idejük nincsen, mert amíg pötyögnek a monitor előtt, az idő alatt bevételt is termelhetnének.

Az ő igényüket vette észre számos szövegíró és marketing ügynökség, akik blog írást vállalnak.

Kérhetsz akár heti 2 új blog cikket is tőlük, felteszik a wordpress oldaladra és még a facebook oldaladon is kiposztolják, ha kéred.

Ha belefér neked anyagilag, hogy egy ilyen feladatot kiszervezz, akkor még jól is hangzanak ezek az állítások. De talán túl szép, hogy igaz legyen…

Milyen egy jó céges blog cikk?

  • Olyan témával foglalkozik, ami hasznos az ügyfeleidnek, valódi értéket ad.

  • Olyan minőségben foglalkozik a témával, amit csak egy szakértő tudásán alapulhat.

  • Olyan egyedi tartalma van, amit nem találsz meg 20 másik helyen ha ráguglizol.

  • Humoros, könnyed stílusú olvasmány.

Írhat jó céges blog cikket egy marketing ügynökség szövegírója?

Nézzük újra a 4 fő jellemzőjét egy jó cikknek:

Olyan témával foglalkozik, ami hasznos az ügyfeleidnek, valódi értéket ad.

Az ügynökségek, szövegírók biztosan tudnak jó és hasznos témákat találni, hiszen a munkájuk egyik legfontosabb része, hogy kitalálják a célcsoportok motivációit, vágyait, legnagyobb problémáit. Ezzel nem lehet gond, sőt ez igazán nekünk való feladat. A válasz erre a pontra: Igen.

Olyan minőségben foglalkozik a témával, amit csak egy szakértő tudásán alapulhat.

Na itt kezdődik a bibi. Tegyük fel, hogy felkér engem egy borászat, hogy írjak tartalmas blog cikkeket a weboldalukra a szőlőtermesztésről, szőlő fajtákról, borkészítésről stb.

A témák kiválasztásáig jól boldogulnék, ilyen ötleteim lennének, mint pl.:

„Készíts otthon prémium minőségű bort, ezzel az 5 trükkel.”

„Profi szőlőtermelők titkos metszési módszere, hogy idén rekordtermésed legyen.”

„Ne az árat nézd! Így válaszd ki a legjobb bort a hipermarketben.”

Ezek csak témák, ez a „könnyű” rész 🙂

Viszont ha cikket kellene írnom, elolvasnék és kijegyzetelnék számos adatot és érdekességet, amit az interneten találok. Felépíteném a cikk vázát, szép képeket keresnék, megírnám, átírnám, újra átírnám, kész.

Na de hol lenne benne a szakértői tartalom? Sehol.

Amit a neten találnék, az 20 másik helyen le van írva. Nem lenne benne semmi olyan igazi eszencia, valódi érték, amit mondjuk egy 30 éves tapasztalattal rendelkező borász tudna elmesélni.

Nagyon cuki SEO cikk lehetne, 20× szerepelnének benne a „borászat” „pincészet” „szőlőtermesztés” kulcsszavak erőltetve. A Google lehet, hogy tapsolna neki, de az olvasók nem.

Egy üres cikk lenne, némi SEO céllal, semmi több. Tehát a válasz erre a pontra: Nem.

Olyan egyedi tartalma van, amit nem találsz meg 20 másik helyen ha ráguglizol.

Lásd pár sorral fentebb. A válasz: Nem.

Humoros, könnyed stílusú olvasmány.

Na itt megint a szövegírók és kreatívok vannak hazai pályán a szakikkal szemben. A válasz: Igen.

Az eredmény 2:2. Akkor mégis hol van az igazság? (Odaát)

Amikor a semmiért fizettem. Tanulópénz.

2016-ban, egy akkori online vállalkozásommal, egyszer belefutottam egy rossz tapasztalatba.

Egy magukat szakértőnek valló ügynökséggel leszerződtem, hogy kezeljék a Google Adwords hirdetéseimet. Valamint „ajándékba” kaptam mellé, hogy hetente egy posztot kitesznek a facebook oldalamra is.

Mindezt kb. havi 15 000 Ft-ért. 🙂 Akkor még örültem, hogy ilyen kedvező áron, „szakértők” fogják kezelni a hirdetéseimet. A komoly, piacvezető PPC ügynökségek havi 40-60 ezer forintért vállaltak hirdetés-kezelést már akkoriban.

Sajnos 3-4 hónap is eltelt mire kirúgtam őket. Ennyi idő kellett, hogy rájöjjek, hogy amit ők szakértői szintnek neveznek, az némi jóindulattal is csak kezelői szint.

A facebook posztok pedig egy gagyi ingyenes stock fotóból és egy egysoros mondatból álltak. Soha senki, nem osztotta meg, vagy kedvelte ezeket.

Ezzel nem azt állítom, hogy nincsenek valóban szakértő ügynökségek, akikkel érdemes együtt dolgozni. Vannak.

Csak én éppen nem egy ilyenbe futottam bele, vastagon a saját meggondolatlanságomból.

Hogyan döntsd el, hogy megéri-e kiszervezned a céges blog írást?

Tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket:

  • Mi a fő célom a bloggal? Kizárólag keresőoptimalizálás vagy a fentebb említett fő előnyök mindegyike? Ha csak a SEO, akkor nyugodtan szervezd ki.

  • Szeretsz írni? Van érzéked hozzá? Szerettél fogalmazásokat írni irodalom órán? Szívesen kiírnád magadból a véleményed az ügyfeleknek és a szakmának? Ha igen, akkor ne bízd másra.

  • Vannak a szakmádnak „bennfentes” trükkjei? Igazi hasznos tippek, trükkök, amikről csak a tapasztalt szakmabeliek tudnak? Ha igen, akkor ezek kincset érő tartalmak lehetnek. Ezeket neked kell megírnod.

  • Mennyi pénzt szánnál rá? Megér neked havi 20-50 ezer forintot, hogy blogod legyen? Megér neked ennyit? Mennyi idődet venné el más fontos dolgok elől, amikkel bevételt szerezhetsz?

Ha a havi minimum 4-5 óra blogcikk írás ideje alatt szemmel látható bevételtől esnél el, akkor inkább azzal foglalkozz és bízd másra a blog írást. Ez egy lassan megtérülő eszköz.

Miért más a weboldal szövegírás, mint a blog írás?

Weboldal vagy landing page szövegírásnál a fő cél különbözik. A sokat emlegetett valódi értékes tartalom, szakmai esszencia nem kell, hogy megjelenjen a weboldal szövegedben, ez tényleg a blogra való.

A weboldal szövegírásnál úgyis feltérképezzük együtt a célközönséged legnagyobb vágyait, félelmeit, elemi motivációit, és ezek segítségével készítem el a szöveget. Ez az én szakmám, itt az én szakmai fogásaim számítanak.

A te szaktudásod, tapasztalatod érték egy blog cikkben. Az én szaktudásom, tapasztalatom érték a marketing-szövegírásban.

A suszter maradjon a kaptafánál.

Ha tetszett a cikk, kérlek nyomj egy lájkot vagy oszd meg, hogy másokhoz is eljusson. Köszönöm.

Szerző: Bóna Dániel, marketingszöveg-író