Miért NE vásároljak tőled?

Gondoltad volna, hogy az érdeklődőd miközben a weboldalad szövegét olvassa, indokokat keres magában, hogy miért ne vásároljon tőled. Hiszen senki nem szeret rossz üzletet kötni vagy rossz terméket venni.

Alapvetően bizalmatlanok vagyunk, de ez érthető, hiszen melyikünk nem fürdött még be valamilyen gagyi cuccal, amit rásóztak, hogy ez a „világ-csúcs-innovatív-forradalmi-piacvezető” megoldás.

Ha magad írod a weboldalad szövegeit és valamennyire már jártas vagy a témában, akkor a szövegeidnek tartalmaznia kell az alábbi elemeket:

  • Leírtad a problémát, amit az olvasódnak meg kell oldania

  • Közölted, hogy mi történik, ha nem oldja meg

  • Feltártad a megoldásod

  • Elmagyaráztad, hogy a többi „megoldás” miért nem tud segíteni rajta

  • Kifejtetted a megoldásod előnyeit

Ha ennyit megtettél, akkor már nagyon jó úton haladsz, hogy a szöveged olvasóiból a legnagyobb arányban kovácsolj vásárlót.

De hidd el nekem, hogy az olvasód még ezek után is tele van kételyekkel.

A fent leírt elemek mellett van egy fontos eszköz, amit ha jól használsz, már az előtt megválaszolhatod az érdeklődőd összes kifogását, mielőtt egyáltalán megfogalmazná azt magában.

A nagy kifogáslista

Most pedig nézzük a kifogások listáját valamint azt, hogy hogyan érdemes megválaszolnod őket a szövegben. Tehát az olvasód ezeket a kérdéseket teszi fel magában, mielőtt vásárolna tőled, vagy kapcsolatba lépne veled.

1. Megbízhatok egyáltalán ebben a cégben?

Az átverős, eltűnős, kamucégek korában ez az egyik legalapvetőbb kérdés. Az interneten vásárolni személytelen, mindenki azt állít magáról, amit akar. Számos esetet lehet hallani átverésekről, hamisítványt áruló cégekről, vagy éppen a fizetés után felszívódó vállalatokról, akik soha nem fogják neked elküldeni a megrendelt terméket.

Megoldás: A legfontosabb, hogy a vállalkozásod adatai legyenek elérhetőek a weboldaladon. Cégnév, cégjegyzékszám, székhely, adószám, telefonszám. A vállalkozás legyen leinformálható. A legjobb, ha ezeket az adatokat a weboldalad footer részében és/vagy a kapcsolat aloldalon megadod.

A szövegedben röviden megemlítheted, hogy mikor lett alapítva a vállalat, hány sikeres projekted volt már, mennyi elégedett vásároló használja már a terméked. Ilyenkor mindig használj konkrét számokat a „számos” „sok” „régóta” stb. kifejezések helyett.

2. Nem hiszem el, hogy működik. Nálam nem működne.

Ha a cégedben megbízik, akkor a második legerősebb kételye, hogy tényleg igazak-e azok a dolgok, amiket állítasz. Mi bizonyítja, hogy tényleg az áhított eredményt érheti el, hiszen az interneten mindenki azt állít, amit akar.

Megoldás:

  • Mutass be neki valódi vásárlói/ügyfél véleményeket, amelyeket nem te válogattál össze a weboldalad „Rólam mondták” részébe. Linkeld be a Facebook oldalad vélemények oldalát, hogy a saját szemével olvashassa a hiteles tapasztalatokat.

  • Írd le részletesen, magyarázd el, hogy miért működik. Akár saját vagy független kutatások eredményeire hivatkozz, amelyek szintén hitelesek és leinformálhatóak. Nem pedig a te kérésedre készültek megrendelt eredménnyel, vagy fantomcégek kutatásai.

  • Adj ingyenes kipróbálási lehetőséget. Tapasztalja meg a saját bőrén az eredményt, mielőtt egy forintot is fizetne. Sokszor már csak ennek a lehetősége is elég.

  • Ha vannak díjaid, független ismert szervezetektől származó elismeréseid, akkor mindenképp említsd meg a szövegben.

Ha az első kettőt megválaszoltad, az már fél siker. De valószínűleg vannak konkurenseid, akik hozzád hasonlóan teljesítik az első két pontot, így tovább kell menni a kifogások kezelésében. Mivel a látogató éppen a te oldaladon van, ezért nálad az előny. Meg kell előznöd, hogy valamilyen kétely miatt tovább keresgéljen (mondjuk a konkurencia oldalára). Lássuk tehát a további megválaszolandó pontokat a szövegedben:

3. Nem lesz időm használni / Meddig tart összeszerelni, telepíteni?

Ez időigényes, bonyolult termékeknél fordulhat elő. Le kell írnod a szövegben, hogy mennyi időbe telik a használat, a kezelés megtanulása, azaz mennyi időt vesz majd az ő életéből.

Példa: „Napi 10 perc 2 héten keresztül és el fogod érni azt a szintet…” vagy „Lehet, hogy a számos funkció miatt elsőre bonyolultnak tűnhet a használata, de napi 1 kávészünetnyi használat mellett az első hónap után…”, „Az összeszerelési útmutatónkkal 25 perc alatt használatra kész lesz.”

4. Nem tudom majd, hogyan kell használni

Ez szintén bonyolult termékeknél lehet jellemző, de arra is gondolj, ha az adott dolgot nem saját magának, hanem például az idős szüleinek veszi valaki. Ilyenkor kritikus lehet a bonyolultság.

Példa: „A termék használata annyira egyszerű, hogy csupán 2 gomb található a készüléken, amivel…”

5. Biztos, hogy arra a jó, amire nekem kell?

Ez olyan termékeknél, szolgáltatásoknál merülhet fel, amik komplexen több problémára is alkalmazhatóak, például gyógyhatású készítmények, de akár egy tanácsadási szolgáltatás is lehet ilyen.

Megoldás: A jól ismert felsorolások a szövegben.

Példa: „Kiknek ajánlott az XY termék?” „Ezt a szolgáltatást keresed akkor, ha igaz rád hogy…” és társai. Klasszikus, de tökéletesen működik. Az olvasót meggyőzi, ha látja szó szerint megfogalmazva a saját problémáját.

6. Mi van, ha mégsem tetszik? Mi van, ha elromlik?

Termékeknél a vásárlástól való elállás jogát kell ismertetni. Főleg, ha extra garanciát is adunk a törvényben szabályozott 14 napos határidőn kívül.

Szolgáltatásoknál szintén fontos, hogy hogyan tudom megszüntetni, visszacsinálni azt, ami mégsem működik vagy csalódtam benne.

Példa: „Ha mégsem lennél elégedett, 60 napon belül csak küldj egy e-mailt ügyfélszolgálatunkra és mi futárt küldünk a termékért. A vételárat pedig kérdés nélkül visszautaljuk.” Lehet, hogy ez így extrémen hangzik, de kutatások szerint minél erősebb egy garancia, annál kevesebben élnek majd vele.

7. Mit szól majd a feleségem / férjem / szüleim / családom?

Hát igen, ezek vagyunk mi. Valljuk be, hogy igenis érdekel minket mások véleménye. Ezért minden vásárlásnál kell 2 indok, amivel megmagyarázhatjuk, hogy miért kellett megvennünk pont ezt.

Az egyik magunknak. Ha semmi szükségünk egy adott dologra, akkor is meg kell nyugtatnunk magunkat egy racionális, vagy annak tűnő érvvel. Ez az impulzusvásárlásoknál tipikus, amikor csak úgy megtetszik valami, de nem biztos, hogy szükségünk van rá.

A másoknak való magyarázat esetéhez tegyük fel, hogy egy szárítógépet vásároltunk. Ilyenkor meg kell tudnunk magyarázni másoknak, hogy ezzel elkerülhető a párásodás, télen is száradnak a mosott ruháink, amik a szárítón nem stb. Pedig a valóság valószínűleg annyi, hogy utálunk teregetni.

Ezért amikor a szövegben az előnyeinket megfogalmazzuk, segítsük ki „szegény” vásárlót és írjuk le mi a számára azokat a racionális előnyöket, amivel megnyugtathatja magát és környezetét, hogy okos döntést hozott a vásárlásnál.

8. Webáruházak termékinek 4 kifogása.

Ha webshopod van, akkor mindenképpen válaszold meg ezt a 4 kérdést minden egy termékleírás végén. Ne az érdeklődőnek kelljen összevadászgatnia az infót, valami apró betűs részben az ÁSZF-ben.

  • Országos a kiszállítás?

  • Hogyan fizethetek?

  • Mikor kapom meg a csomagot?

  • Hogyan kapom meg a csomagot?

Ha ezeket a pontokat megválaszolod a weboldalad szövegeiben, akkor már alig adsz további esélyt arra, hogy az érdeklődőd kifogást találjon a vásárlásra.

+1 Pro tipp: Érdemes időnként átnézni az e-mailjeidet, írd össze, hogy milyen kérdéseket kapsz az érdeklődőktől. Ha egy adott dolgot többen is megkérdeznek, akkor a válaszod fogalmazd bele a szövegedbe utólag.

Ha pedig szövegíróra van szükséged, vedd fel velem a kapcsolatot ide kattintva.

Ha tetszett a cikk, kérlek nyomj egy lájkot vagy oszd meg, hogy másokhoz is eljusson. Köszönöm.

Szerző: Bóna Dániel, marketingszöveg-író